העסקת עברייני מין | אחת הדרכים אשר המחוקק מבקש להגן מפני אדם אשר הורשע בעבירות מין בהיותו בגיר הינו ע"י חוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, תשס"א-2001.
המחוקק מבקש לתת הגנה מיוחדת לקטינים, חסרי ישע ולאנשים בעלי מוגבלות שכלית או התפתחותית.
ככלל, האיסור על העסקת עבריין מין מורשע חל ממועד ההרשעה ועד כ20 שנים לאחר מכן, אולם, במידה והעונש בגין ההרשעה כלל מאסר, האיסור יחול עד 20 שנים ממועד סיום ריצוי המאסר.
האיסור לעניין העסקה הינו במוסדות משרד ממשלתי או רשות מקומית אשר המוסד נתון לפיקוחו של המוסד הממשלתי, תאגידים והכל בכפוף לחוק.
האיסור אינו חל רק על העסקה בשכר, אלא אף בהתנדבות בין בשכר ובין שאינו, או בכלל איסור שהייה פורמאלית במסגרת מוסדית הנתונה לפיקוח ממשלתי.
יש לציין כי האיסור אינו חל רק על האדם המורשע אלא המחוקק דורש את אחריות המעסיק ומחייב אותו לקבל מהמשטרה אישור העסקה וזאת בכפוף למוסדות המנויים בחוק.
בין המוסדות אשר מנויים בחוק ניתן למצוא מעונות לקטינים, מוסדות חינוך בו שוהים קטינים, בתי ספר בהם מתחנכים קטינים, מעונות יום ומשפחתונים, החל מפעוטות וכלה בקטינים, מרכזי תרבות ונוער, מרכזי ספורט, בין היתר מכוני כושר ומועדוני ספורט שבהם מתאמנים קטינים, גני ילדים, גני חיות, גני שעשועים, תנועות נוער, הסעות של קטינים, עסק העוסק בארגון טיולים לקטנים או אבטחת קטינים, בריכות שחייה אשר פתוחות גם לקטינים, קייטנות, פנימיות, מרפאות ובתי חולים אשר מצויים בהם קטנים.
כלומר, מקום בו שוהה קטין, חסר ישע או אדם בעל מוגבלות שכלית או התפתחותית לא יוכל אדם אשר הורשע בעבירות מין בהיותו בגיר לעסוק במקום זה.
מטרת החוק
חוק למניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים נחקק במטרה להגן על אוכלוסיות פגיעות כמו ילדים, חסרי ישע ואנשים עם מוגבלות מפני חשיפה לעברייני מין במסגרת מוסדות המיועדים לטיפול, חינוך, או תמיכה. החוק נועד לצמצם את הסיכונים הפוטנציאליים הנובעים מהעסקת אנשים בעלי רקע פלילי בעבירות מין, תוך הבטחת סביבה בטוחה ומוגנת.
הגדרות מרכזיות בחוק
החוק מתייחס להגדרות כמו "עבריין מין" (אדם שהורשע בעבירות מין על פי חוק העונשין), "מוסדות מסוימים" הכוללים מוסדות חינוך, מעונות יום, מוסדות טיפוליים ורפואיים, וקטגוריות נוספות המפרטות את אוכלוסיות היעד שעליהן החוק מגן.
היקף האיסור
החוק קובע כי אסור להעסיק עברייני מין במוסדות המיועדים לקטינים, חסרי ישע ואנשים עם מוגבלות שכלית או התפתחותית. האיסור חל על כל סוגי התעסוקה, בין אם בתשלום ובין אם בהתנדבות, ומבטיח שכל מועמד לתפקיד יידרש לעמוד בבדיקות רקע.
סנקציות ועונשים למפרים את החוק
למעסיקים המפרים את הוראות החוק ולמועסקים שמסתירים את עברם הפלילי צפויות סנקציות חמורות, כולל קנסות כבדים ואף עונשי מאסר. סעיף זה מדגיש את חשיבות השמירה על החוק על ידי כל הצדדים המעורבים.
חוק למניעת העסקת עברייני מין במוסדות מסוימים הוא כלי חשוב שנועד להבטיח את שלומם וביטחונם של אוכלוסיות פגיעות, כגון ילדים וחסרי ישע. החוק קובע איסור חמור על העסקת עברייני מין במוסדות חינוך, טיפול ורפואה, ומפרט את ההגדרות, הסנקציות והדרישות החוקיות. למידע נוסף על חוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים – נוסח מלא, לחצו כאן.
מדוע צריך עורך דין?
על האדם אשר הורשע בביצוע עבירת מין בהיותו בגיר, מלבד הענישה אשר קבע בית המשפט בהליך העיקרי מוטלת סנקציה וזוהי אכן סנקציה קשה, פגיעה בחופש העיסוק ולפעמים אף בחירותו של אדם.
על אף שהאדם המורשע שילם חובו לחברה עדיין לא יוכל להתקבל למוסדות המנויים בחוק תכלית האיסור – הגנה על קבוצות האוכלוסייה המצוינים מעלה וזאת על ידי יצירת חייץ בין הקבוצות הללו לבין האדם המורשע בעבירות מין.
הבעיה עולה מפני שמדובר ברשימה ארוכה ונכבדה של מקומות תעסוקה אשר נגרעים ממאגר מקומות התעסוקה או ההתנדבות הפוטנציאליים. מטבע הדברים איסור זה חוסם את אפשרות האדם המורשע להתקדם בחייו לממש יכולתו ואף לנהל חיים נורמטיביים כרצונו ומכאן הקושי הרב.
באפשרותו של האדם המורשע בעבירות מין להגיש בקשה לוועדת המומחים, הועדה אשר מורכבת מיו"ר הועדה – שופט בבית משפט השלום וחבריי הועדה הינם מומחים לדפוסי התנהגות של עברייני מין והטיפול בהם.
הועדה מוסמכת לפטור מהאיסור אשר קבע המחוקק וזה עוד טרם התקופה הקבועה בחוק ומכאן הועדה יכולה להתיר לו העסקה במוסדות המנויים בחוק וזאת כמובן לאחר קבלת חוות דעת של שירות המבחן לגבי המסוכנות הנשקפת ממנו ותוך התייחסות לגבי הפקעת האיסור לגביו.
עורך דין פלילי מנוסה יגיש הבקשה ויטען טיעונייך בפני הועדה תוך דגשים על תכלית הבקשה מהותה והשפעת האיסור על האדם.
דחיית הבקשה על ידי הועדה חוסמת מלהגיש בקשה נוספת וזאת כשנתיים מיום דחיית הבקשה, דבר אשר לכשעצמו מהווה אתגר נוסף אשר יש לשקול בזהירות רבה את תוצאותיו.